Det vrimlede med pressefolk, da BMW tirsdag formiddag præsenterede 2020-modelprogrammet under dette års EICMA-messe i Milano. Og pressen mødte ikke forgæves op, skal vi hilse og sige.
For blandt nyhederne var to helt nye modeller – F 900 R og F 900 XR – begge udstyret med en ny udgave af BMW’s parallel-twin, som vi kender fra F 750 GS og F 850 GS.
Men nu er motoren vokset fra de eksisterende 853 til 895 kubik og med flere kræfter til følge – 105 hk ved 8.750 o/min og 92 Nm ved 6.500 o/min mod 95 hk og 92 Nm (F 850 GS) – og BMW lover desuden også en mere fyldestgørende momentkurve.
Masser af ekstraudstyr
Både F 900 R og F 900 XR kommer med BMW Connectivity (6,5” TFT-skærm) og LED-lys som standardudstyr, men ”BMW-traditionen” tro er alt fra adaptivt kørelys, kurve-ABS og nøglefri-tænding til Dynamic ESA-affjedring ekstraudstyr.
På samme måde er Rain og Road standard-køreprogrammer, mens Pro ligesom Dynamic og Dynamic Pro er tilkøb. Dette gælder også Dynamic Traction Control (DTC) og ABS Pro foruden Dynamic Brake Control.
Til gengæld kan de nye tvillinger som de første udstyres med det såkaldte ”engine drag torque control” (MSR), som forhindrer baghjulet i at slippe asfalten som følge af pludselige vrid på gashåndtaget eller nedgearing.
Endnu ukendt pris
Ligesom ved GS’erne er motoren på den nye F 900 R og XR en medbærende del af stellet, der er udviklet specielt til touring-tvillingerne. De er begge udstyret med USD-forgaffel og mono-affjedring og kan også fås i neddroslede versioner til A2-kørekort. Hertil kommer – også for første gang i BMW-regi – plastiksvejsede benzintanke på 15,5 (XR) og 13 liter (R).
F 900 R fås desuden i farverne sølv/rød, blå eller sort, mens F 900 XR kommer i rød, hvid eller guld-look. Vi kender endnu ikke priserne på de nye tvillinger, men de forventes på lager i Danmark i løbet af 2020.