Af Daniel Bohnsen / 27-11-2023

Siden introduktionen i 2013 har BMW's R nineT-retromotorcykler udviklet sig til en succesfuld genre for BMW og har affødt flere submodeller i form af Scrambler, Pure, Urban G/S med videre. Fra næste år bliver der dog både opdateret og ryddet ud i R nineT-serien, som fremover kommer til at hedder R 12 og kun findes i det originale roadster-format under navnet R 12 nineT og som ny cruiser-model med navnet R 12.

 

Ny lettere ramme

Den tekniske nyudvikling begge R 12-modeller får gavn af er en spaceframe-ramme i stål med påboltet bagstel, som dels er lettere end forgængerens todelte løsning og dels giver mulighed for et simplere mere klassisk udtryk takket være færre samlingspunkter. Sidstnævnte fremhæver BMW i præsentationen nærmest som det vigtigste, for som tidligere er retromodellerne i høj grad stiløvelser.

Således er designet strømlinet endnu mere med nye LED-lys for og bag (endelig farvel til forgængerens plastikmonstrum af en baglygte/nummerpladeholder) og ny dobbelt analoginstrumentering med mulighed for tilkøb af et minimalistisk digitaldisplay i stedet. Begge modeller lægger i allerhøjeste grad op til personalisering med masser af ekstraudstyr, der kan trække designet i den ene eller den anden retning.

Det nye stel er basis for alle afskygninger den nye R 12 cruiser og R 12 nineT roadster.

Sport eller cruise

R 12 nineT er mest tro mod modellen, som vi kender den, med sportsligt orienteret retrodesign, 17" hjul, passagersædeskal, kortere benzintank med børstede knæfordybninger og fuld justerbarhed af USD-forgaflen. R 12 har derimod 16" baghjul og større 19" forhjul for mere tilbagelænet cruiser-udtryk med lavere sædehøjde, 70'er inspireret tank og lavt monteret bagskærm. Begge har dog USD-forgaffel og firestemplede, radialmonterede monobloc calipre, som før var forbeholdt topmodellen.

De to adskiller sig også på tunet af den velkendte 1.170 kubik luft-/oliekølede boksermotor, der yder de velkendte 109 hk i R 12 nineT, men er skruet ned til 95 hk i R 12 - og foruden nye luftfilterkasse og udstødning er den i øvrigt uændret fra forgængeren. Det er elektronikken dog ikke, for R 12 har nu både kurve-ABS og traction-control samlet i køreprogrammer foruden nøglefri tænding, USB-C og 12 V-udtag som standard.

BMW R 12 starter ved 191.500 kroner, hvilket faktisk er en del billigere end de udgående modeller, mens R 12 nineT kan købes fra 242.500 kroner. Begge er online nu, så du kan begynde at lege med din egen personligt tilpassede drømme-R 12 i BMW's konfigurator her.

Læs også

bmw

Galleri: 2-liters bokserkoncept

bmw

BMW præsenterer tre nye GS'ere

bmw

Ny amerikaner-BMW