Tiger 800 har været på markedet siden 2010, og selvom den løbende er blevet opdateret – senest til 2018 – var en større udvikling nødvendig, hvis den fortsat skulle følge med nye mellemklasse-konkurrenter fra blandt andet KTM, BMW og Yamaha.
Fem varianter
Den udvikling kommer så nu i form af den helt nye Tiger 900. Eventyr-Triumphen er blevet præsenteret i fem forskellige versioner; en billigere standardmodel, der bare hedder "Tiger 900", de mere touringorienterede GT og GT Pro samt de terrænorienterede Rally og Rally Pro.
Vi har endnu ikke danske priser, men baseret på svenske priser kan det ikke betale sig at tage den skrabede standardmodel, der må undvære kurve-ABS, fartpilot, varmehåndtag, 7" TFT-skærm, justerbar affjedring m.m., og der er nok en god chance for, at den slet ikke kommer til Danmark.
De forvirrende XR/XC-navne udgår, og den asfaltorienterede Tiger hedder nu GT, mens terrænversionen hedder Rally.
Ny fra top til bund
Fælles for alle fem Tiger 900-varianter er en ny tre-cylindret rækkemotor, der både er lettere end 800-forgængeren og med 87 Nm/95 hk ved 7.250/8.750 omdrejninger har 10 procent mere moment og leverer effekten tidligere. Derudover er den naturligvis Euro5-godkendt og tilbyder både bedre køling og et lavere tyngdepunkt end på Tiger 800.
Motoren sidder i et tilsvarende nyt modulært stel af trellis rør-typen med bagparti i aluminium, og affjedringen klares af Marzocchi på asfalttigerne – GT Pro har endda elektronisk justerbar bagdæmper – mens Rally og Rally Pro bruger Showa-komponenter med 240/230mm vandring for/bag for øget terrænduelighed.
Den nye række-3'er på 888 kubik har "1, 3, 2"-tændingsinterval, der skulle give en twin-følelse ved lave omdrejninger.
Godt med udstyr
Tiger 900 kommer med rigeligt standardudstyr i GT/Rally- og særligt GT Pro/Rally Pro-versionerne. Disse fire modeller har alle fuldt LED-lys, aflåst mobilopbevaring med USB-opladning, oplyst styrbetjening, elektronisk fartpilot, varmehåndtag, 7" TFT-skærm, IMU-styret kurve-ABS og traction-control samt fire til seks forskellige køreprogrammer.
Udover dette har de to Pro-modeller som standard indbygget bluetooth-modul til telefon, navigation og GoPro-styring, quickshift i begge retninger, ekstra LED-tågelygter, varme i både fører- og passagersæde samt dæktrykmåler – og så findes der desuden fulde taskesæt m.m. på ekstraudstyrslisten.
Tiger 900 er generelt veludstyret, alle modeller har TFT-skærm og Brembo Stylema-calipre som standard.
Kommer til sæsonstart
Triumph Tiger 900 kan desuden både leveres i en lav version (sædehøjde ned til 760 mm) samt en neddroslet udgave til A2-kørekort. De nye modeller forventes at lande hos forhandlerne til februar 2020, og selvom vi ikke kender danske priser endnu, er det nok ikke helt af vejen at forvente en prisstigning på omkring 5.000 kroner over hele linjen.