Triumph træder ind på et helt nyt marked med Speed 400 og Scrambler 400 X, der er to nye modeller baseret på samme A2-platform. Det vil sige, at de deler en nyudviklet 1-cylindret motor på 398 kubik med vandkøling, 40 hestekræfter og 37,5 Nm monteret i en tilsvarende ny ramme med aluminiumssvingarm – hvilket placerer dem inden for begrænsningerne af A2-kørekortet.
Der er også et hæderligt udstyrsniveau for klassen med to-kreds ABS, traction-control, ride-by-wire, LED-lys hele vejen rundt og ny instrumentering med kombineret analog- og LCD-visning. Derudover fremhæver Triumph høj kvalitetsfølelse med lakering og premiumdetaljer på niveau med mærkets større modeller.
Speed 400
Roadster-modellen, som er 400 kubik pendant til Speed Twin 900 og 1200, bærer navnet Speed 400 (af logiske årsager ikke 'Twin'), og er udelukkende gadefokuseret. Den skiller sig ud med:
- 17" hjul for/bag
- 43 mm USD forgaffel
- Monoshock bagfjeder med justerbar forspænding
- 300 mm bremseskive fortil med firestemplet radialcaliper
- 790 mm sædehøjde og sportsligt orienteret geometri og siddestilling