Af Daniel Bohnsen / 15-09-2021

Stort set siden Triumph tidligere på året lancerede den helt nyudviklede Speed Triple 1200 RS, har rygterne svirret om, at platformen ville blive brugt til en ny kåbeklædt sportsmaskine. Forventningerne var måske mere henad en moderne superbike-inspireret racer med fuldkåbe og snedig aerodynamik, men i stedet er Triumph gået den klassiske vej med en forvokset lygteskal i café racer-stil.

Moderne møder retro
Det resulterende udtryk ligger et sted midt mellem det moderne ophav i form af Speed Triple RS og Triumphs klassiske modeller som Thruxton RS med den centrale, runde forlygte. Her på redaktionen kan vi ret godt lide designet, der desuden udmærker sig med flot lak og lækre kulfiberdetaljer på den nye kåbe.

Den nye Speed Triple 1200 RR adskiller sig fra RS-modellen med bl.a. sportsligere kørestilling og stor kåbe.

For at passe til det sportslige design er kørestillingen ændret med mere aggressivt placerede fodhvilere og clip-on styr, mens sædehøjden forbliver 830 mm ligesom på den nøgne Speed Triple 1200 RS.

Udvidet elektronikpakke
Speed Triple 1200 RR får også semi-aktiv, elektronisk justerbar affjedring fra Öhlins som standard, hvor RS-modellen må nøjes med "analogt", men også fuldjusterbare Öhlins-enheder. Ellers er det meget få ting, der adskiller de to modeller på den tekniske front, hvor det nye chassis, Brembo Stylema-caliprene og den tre-cylindrede rækkemotor er uændret.

RR-modellen udvider Speed Triples i forvejen store elektronikudvalg med elektronisk Öhlins-affjedring.

Det vil sige, at også Speed Triple 1200 RR leverer 180 hk fra 1.160 kubik, som hjælpes på vej af op/ned quickshift og stor elektronikpakke med blandt andet IMU-styret kurve-ABS og traction-control. Der er også stort udvalg af komfortudstyr med nøglefri start, fartpilot og stor 5" TFT-skærm med mobilopkobling som højdepunkterne.

Triumph forventer at have den nye Speed Triple 1200 RR ude hos forhandlerne sidst i januar, og prisen på danske plader bliver 280.500 kroner – et stykker over Speed Triple RS' 246.000 kroner grundet den elektroniske affjedring og ekstra kåbedele.

Læs også

Daytona er tilbage

Nye 400'er: Triumph laver dobbeltsats i A2-klassen

Triumph præsenterer ny Tiger 1200-familie