/ 19-09-2021

I 100 år har Moto Guzzi bygget motorcykler i Mandello del Lario, og de tror tydeligvis på fremtiden, for i år starter de byggeriet af en helt ny fabrik, der skal lede Moto Guzzi ind i de næste 100 år med "grønt fokus i tråd med nutidens trends". Om det betyder, at produktionsfaciliteterne er fremtidssikret til elektriske motorcykler, nævnes der ikke noget om, men i første omgang skal der i hvert fald stadig laves nye benzinmotorcykler.

Første vandkølede Guzzi
Sammen med præsentationen af planerne for den nye fabrik løftede Moto Guzzi nemlig lidt af sløret for den næste nye model fra mærket, som får navnet V 100 Mandello. Den præsenteres første endegyldigt på EICMA-udstillingen sidste i november, men vi ved allerede nu, at den udgør et stort teknologisk skridt fremad for Moto Guzzi.

Bemærk den lille finne over Moto Guzzi-logoet. Den kan foldes ud for at lede vind væk fra føreren.

Først om fremmest er motoren ikke luft-/oliekølet, men i stedet vandkølet, selvom der stadig er tale om en tværsliggende V2'er. Med 1.000 kubik og vandkøling kommer det formentlig til at give et seriøst løft på præstationerne, sikkert langt over 100 hk selvom intet er fast. Sportstoureren byder også på spændende komfortudstyr, for foruden justerbar vindskærm kan kåbesiderne også hæves for at give bedre vindbeskyttelse for føreren.

Andre spændende nyheder ses ved baghjulet, der er monteret på en ny enkeltsidet svingarm med kardan, og så får V 100 Mandello naturligvis komplet elektronikpakke med diverse køreassistance-systemer og TFT-farveskærm. Se den nye Moto Guzzi i aktion i videoen herunder, og så vender vi naturligvis tilbage, når vi har mere info om modellen!

Læs også

Opdaterede Moto Guzzier

Moto Guzzi viser ny V7