Af Daniel Bohnsen / 15-12-2020

Moto Guzzi har ikke ry for at sprøjte nye modeller ud til højre og venstre, så den opdaterede V7 er klart den største nyhed fra det italienske mærke, siden præsentationen af enduro-maskinen V85 TT for over to år siden. Opdateringen er ifølge Moto Guzzi så omfattende, at de har valgt at droppe den romerske nummerering (senest V7 III), der har fulgt modellens opdateringer siden 2007 – men selv da er der nu mere tale om evolution end revolution.

"Ny" V2-motor

Hjertet i den nye Moto Guzzi V7 er stadig en luftkølet V2'er, men slagvolumen vokser fra 744 til 853 kubik. Selvom det er en ny motor for V7'eren, er det dog ikke en helt ny motor for Moto Guzzi, den er nemlig nært beslægtet med V2'eren i V85 TT, som igen er en opdatering af motoren i V9. Den nye version i V7-modellen yder 65 hk ved 6.800 o/min og 73 Nm ved 5.000 o/min, hvilket er mindre end i V85 TT, men er en klar forbedring fra den gamle 744-motors 52 hk/60 Nm.

Motoren kan leveres i A2-version, og vi må gå ud fra, at den lever op til de nye Euro 5-krav, selvom Moto Guzzi faktisk ikke direkte omtaler det. På grundt af den nye motor har V7 desuden fået større slutudveksling i kardanen, et bredere baghjul og kraftigere Kayaba støddæmpere bagtil.

Djævlen er i detaljen

Rammen ligner sig selv, men har fået stålforstærkninger omkring kronrøret, og uden på stellet sidder nye sidepaneler, bagskærm, sæde og fodhvilere. Der er også kommet fuldt LED-lys og en nyt LCD-instrument foruden justerbar traction-control.

V7 fås som Stone-model med nye støbte fælge i farverne sort og orange, og som Special-model i blå med trådegerhjul – og hvorvidt den nye motor også finder vej til opdaterede V9-modeller vides endnu ikke. Efter den danske Piaggio-importør har sagt farvel til Moto Guzzi og de andre italienske mærker, vides det heller ikke hvornår, til hvilken pris og om den nye V7'er overhovedet kommer til Danmark, men vi krydser fingre for at se den herhjemme næste år.

Læs også

Nytænkende Moto Guzzi

Opdaterede Moto Guzzier