Af Daniel Bohnsen / 19-11-2020

Ducati fortsætter lanceringen af deres 2021-modeller, og denne uge er turen kommet til sportssegmentet. Her får hele Panigale V4-serien en opdatering med Euro 5-godkendt motor og forbedret elektronikpakke, mens en ny topmodel af Panigalerne med 1.103 kubik motor blev præsenteret.

Ansigtsløft til SuperSport

Den største nyhed var dog SuperSport 950, der er en videreudvikling af Ducatis nuværende SuperSport. Sportstoureren har fået nyt design i Panigale V4-stil, udvidet teknikpakke med bl.a. ny TFT-skærm, 6-akses IMU og kurve-ABS. V2'eren på 937 kubik er også blevet opdateret for at leve op til Euro 5, men den leverer stadig 110 hk og 93 Nm.

Komforten skulle angiveligt også være forbedret med højere styr, nyt sæde og justerbar affjedring. Den normale Ducati SuperSport 950 har Marzocchi/Sachs-affjedring for/bag, mens SuperSport 950 S kommer med fuldjusterbar affjedring fra Öhlins foruden sædeskal over passagerpladsen.

Ekstrem Panigale SP

Nåede du ikke at få fat i sidste års Superleggera V4, og synes du desuden, at 998 kubik er for lidt, så har Ducati nu lanceret en topmodel i Panigale-serien med den fuldfede 1.103 kubik V4-motor. Panigale V4 SP er baseret på Panigale V4 S, men den bruger mange komponenter fra førnævnte Superleggera, som f.eks. tørkobling, kædekit, Brembo Stylema R bremsecalipre og hovedcylinder samt kulfiberfælge.

Panigale V4 SP leverer 214 hk ligesom den normale Panigale V4, men adskillige kulfiberdele og tank i blottet aluminium sænker vægten en smule, mens de 10-egede fælge alene sparer 1,4 kilo og gør modellen mere smidig ved retningsskift. Der er desuden fuldt justerbar Rizoma aluminiums-fodhvilere og et medfølgende racing kit, der indeholder dæksler, som kan erstatte sidespejle og nummerpladeholder.

De nye modeller skulle gerne lande hos forhandlerne i løbet af vinteren og senest til marts 2021, men de danske priser ligger endnu ikke fast.

Læs også

Galleri: Ducati Panigale V4

Énstamper tager 10.000 omdrejninger

Ducati med el-racer i MotoGP