Af Daniel Bohnsen / 03-11-2023

Sidste uge kunne Ducati afsløre, at mærket går ind i motocross næste år, og denne uge er der så endnu en god nyhed for folk med hang til baghjulskørsel og udskridninger. Ducati har nemlig præsenteret en helt ny Hypermotard, der tegner til at blive endnu mere legesyg end forgængeren.

Historisk énstamper
10.250 o/min, 78 hestekræfter og et serviceinterval på 30.000 kilometer. Det er bare nogle af de vilde specifikationer, Ducatis nye 659 kubik 1-cylindrede motor kommer med. Den startede livet som halvdelen af V2'eren fra 1299 Panigale, men er nu i Ducatis egne ord blevet udviklet til den mest sofistikerede énstamper i klassen.

Motorcyklen, den sidder monteret i, lover også godt, for de 78 hestekræfter (85 hk med Termignoni racerudstødning) skal kun trække 151 kilos tørvægt. Hypermotard 698 Mono opnår den lave vægt takket være letvægtsfælge, bremseskiver og en rørgitterramme inddelt i sektioner med variende tykkelse.

Hypermotard 698 Mono fås enten i rød eller som "RVE" med quickshift som standard.

Den nye Superquadro Mono-motor tager ekstremt høje omdrejninger takket være en slaglængde på kun 62,4 mm.

Sportsmand forklædt som hooligan
Brembo M4.32 calipre og Marzocchi-affjedring lægger op til sportslig kørsel, og den opfattende elektronikpakke er dog også skræddersyet banebrug. Dog ikke nødvendigvis med fokus på hurtigste omgangstid, for Motard-stilen lægger også op til mere legesyg omgang med motorcyklen, og ABS-systemet har eksempelvis "Slide-by-Brake"-funktionalitet, som tillader kontrollerede udskridninger og lignende.

Både dét og traction-control er kurvesensitivt og IMU-styret, og standardudstyret omfatter desuden quickshift (på RVE-versionen), launch-control og meget andet, der styres via en noget old school LCD-skærm på 3,8".

Ducati Hypermotard 698 Mono kommer på markedet i starten af næste år i enten klassisk Ducati-rød eller RVE-grafik, og den kan desuden leveres droslet til A2-kørekort. Prisen i Danmark kender vi endnu ikke.

Læs også

Galleri: Ducati Panigale V4

Ducati med el-racer i MotoGP

Ducati sætter X ved Desert