Af Daniel Bohnsen / 11-04-2025

Ducati indtager motocross-scenen med et brag af en éncylindret motor i Desmo450 MX, som med desmodromisk ventilstyring yder 63,5 hestekræfter ved 9.400 o/min fa 449,6 kubik. Énstamperen rammer først det røde felt ved 11.900 o/min, hvilket ifølge Ducati sætter ny standard i kategorien.

Italienernes første MX er udstyret med Showa-affjedring, Brembo-bremser, Pirelli-dæk og elektronik med forskellige køreprogrammer, traction-control, quick-shift og motorbremsekontrol. Med både ramme og svinggaffel i aluminium opgives desuden Desmo450 MX til 104,8 kilo tør.

Ren ræs – til en start

Som "serviceintervallet", der blandt andet kræver udskiftning af stempler hver 45. time, indikerer, er Desmo 450MX en rendyrket racermaskine. Ducatien debuterede allerede sidste år i et par udvalgte løb i MXGP, og i år kører den med i motocrossens kongeklasse på lige vilkår med Jeremy Seewer og Mattia Guadagnini bag styret. 

I løbet af sommeren bliver det dog også muligt for private at købe en motocross-Ducati ved udvalgte forhandlere, men pris og levering herhjemme er dog endnu ukendt, da Ducati Danmark tidligst forventer Desmo450 MX på programmet i 2026. Endnu mere spændende for menigmand bliver det dog i 2027, hvor Ducati forventer at lancere en gademodel baseret på Desmo450 MX-platformen.

Læs også

Galleri: Ducati Panigale V4

Énstamper tager 10.000 omdrejninger

Ducati med el-racer i MotoGP