Af Daniel Bohnsen / 12-11-2021

Hvis man vil have racerpower kombineret med opret kørestilling og rimelig hverdagsanvendelighed har eneste mulighed i Ducatis stald hidtil været den 208-hestes Streetfighter V4 til langt over 300.000 kroner. Nu er der dog kommet et (lidt) mere tilgængeligt bud fra det italienske mærke i form af den nye, mindre Streetfighter V2.

 

Arven fra Panigale

Ligesom den store V4 er den nye Streetfighter V2 i bund og grund en strippet version af Panigale-modellen med samme motor, og det betyder, at den "lille" Streetfighter er god for 153 hk og 101 Nm takket være sin 955 kubik Panigale V2-motor. Effekten er en anelse lavere end den kåbeklædte søskende, men kortere slutudveksling i gearkassen skulle give bedre moment ved gadehastigheder.

Streetfighter V2 har også arvet Sachs/Showa-affjedringen samt Brembo M4-32 monoblock-caliprene fra Panigale-modellen, selvom både bagfjeder og forgaffel er sat blødere op på Streetfighteren, mens bremserne har mindre aggressive klodser. Ligeledes er elektronikpakken med 6-akses IMU og alskens køreassistentsystemer tilpasset gadebrug med nye køreprogrammer til f.eks. vådt føre.

Foruden den nye Streetfighter V2 (tv.) præsenterede Ducati også en vild SP-version af Streetfighter V4.

Den medbærende motor er en 153-hestes "Superquadro" på 955 kubik hentet direkte fra Panigale V2.

Ondskabsfuldt design

Visuelt skiller Streetfighter V2 sig dog ud fra Panigale med samme aggressive design som den store Streetfighter V4 inklusive LED-forlygten, der er inspireret af Batman-skurken The Jokers karakteristiske grin. 16 mm længere svingarm skulle give bedre stabilitet end Panigale V2, mens højere styr, mindre aggressivt placerede fodhvilere og større, mere polstret sæde bør gøre Streetfighter V2 til at relativt komfortabel oplevelse i hverdagen.

Ducati Streetfighter V2 er veludstyret med både quickshift i begge retninger og 4,3" TFT-skærm som standard, men hvad prisen bliver for herligheden vides endnu ikke. Modellen begynder at lande hos forhandlerne allerede fra næste måned, men kommer kun i rød med sorte fælge. MCTC er så heldige at være blandt de allerførste til at prøve modellen, så følg med på Facebook og Instagram i næste uge, hvor vi kommer bag styret på den nye Streetfighter!

Læs også

Galleri: Ducati Panigale V4

Énstamper tager 10.000 omdrejninger

Ducati med el-racer i MotoGP