Da BMW sidste år sendte en ny kåbeklædt S 1000 RR-superbike på markedet, vidste vi godt, at den nøgne streetfighter-udgave S 1000 R måtte være på vej – og nu har tyskerne så præsenteret en lettere, mere dynamisk og mere avanceret udgave af deres afklædte superbike.
"Fornuftig" opdatering
BMW S 1000 R har fået glæde af S 1000 RR opdaterede chassis med lettere stel og nyudviklet affjedring og svinggaffel. Det holder den køreklare vægt under 200 kilo – 6,5 kilo mindre end forgængeren – hvilket lover godt for køreegenskaberne. I en tid hvor bl.a. Ducati, Kawasaki, MV Agusta og KTM lancerer streetfightere med omkring 200 hestekræfter, har BMW dog taget den fornuftige vej og holdt fast i droslingen af superbike-rækkefireren.
Det er altså ikke de fuldfede 207 hk ved 13.000 o/min fra S 1000 RR, man finder i den nye S 1000 R, men derimod samme konfiguration som S 1000 XR, der prioriterer bund- og mellemområde. Det betyder dog stadig 165 hk fra 11.000 o/min og 114 Nm fra 9.250 o/min, og til gengæld koster BMW'en ikke 270.000-400.000 kroner som de 200-hestes konkurrenter.
Intelligent elektronik
Ét anden stort udviklingsområde for den nye S 1000 R i forhold til forgængeren er på elektronikfronten, hvor en ny 6-akses IMU er udgangspunktet for antistejle-system, ABS Pro med kurvefunktion, dynamisk traction-control baseret på WSBK-raceren og tre forskellige køreprogrammer. Et fjerde program, "Dynamic Pro", kan tilkøbes, og det giver ekstra justerbarhed foruden launch control, pit-begrænser og hjælp til bakkestart.
S 1000 R har også fuldt LED-lys med forlygte som F 900 R, den velfungerende 6,5" TFT-skærm med mobilopkobling, samt et nyt design i stil med BMW's andre nøgenmodeller. Som ekstraudstyr kan derudover fås quickshift, adaptivt kurvelys og meget andet, men så stiger prisen et godt stykke over de 199.999 kroner, som S 1000 R er opgivet til.