BMW's store cruiser-model R 18, som blev lanceret sidste år, har vist sig at være en maskine med vokseværk. Først introducerede tyskerne Classic-versionen med sidetasker og vindskærm, og nu har endnu to modeller bygget på R 18-platformen så set dagens lys: R 18 B og R 18 Transcontinental.
Touring a la USA
Hvis man tænkte, at de normale R 18-modeller i forvejen virkerede rimelige amerikaniseret, så er det intet i forhold til de to nye modeller, der går direkte efter struben på Harley-Davidson og co. B-modelen dyrker bagger-stilen uden topboks og med mellemstor vindskærm på den styrmonterede kåbe, mens Transcontinental går all in på amerikaner-touring med stort passagerryglæn med 48 liters opbevaring, ekstra forlygter og rigeligt krom.
Begge modeller gør brug af den lækre 10,25" TFT-skærm fra R 1250 RT kombineret med fire analogskiver, og har både fartpilot, varmehåndtag, traction-control og integralbremser med ABS. På ekstraudstyrslisten finder man både bakgear, bakkestartsassistent, sædevarme og mest interessant: ACC, den adaptive fartpilot, som selv holder afstanden til forankørende og tilpasser sig sving.