Af Daniel Bohnsen / 05-11-2020

Det er mange måneder siden, at vi første gang kunne bringe spionbilleder og gisne om info på den nye Multistrada V4, men nu er modellen officielt præsenteret, og selvom designet ikke er udgør en revolution fra forgængeren, er der sket stor udvikling under overfladen.

Ny, stor V4-motor

Hjertet i 2021-verisonen af Multistrada er en ny V4-motor, som Ducati kalder V4 Granturismo. Den er baseret på V4'eren fra Panigale og Streetfighter, men er udboret fra 1.103 til 1.158 kubik, hvilket resulterer i 125 Nm fra 8.750 o/min. En smule mindre end Multistrada 1260's 130 Nm, men til gengæld hæver de to ekstra cylindre effekten til 170 hk ved 10.500 o/min – det højeste i adventure-segmentet.

Den nye motor har også længere serviceintervaller med 15.000 kilometer mellem olieskift og imponerende 60.000 kilometer mellem ventiljustering. Derudover er det en let konstruktion, der gør, at Multistrada kun tager fem kilo på trods de ekstra cylindre med en tørvægt i standardversionen på 215 kilo. Det er dog stadig en stor tung motorcykel til terrænkørsel, også selvom Multistrada V4 har fået 19" forhjul ligesom de fleste konkurrenter, i stedet for forgængerens 17".

Højteknologisk tourer

Der, hvor Multistrada V4 dog for alvor rykker fra Multistrada 1260, er på teknologifronten. Ligesom forgængeren er der alskens IMU-styrede assistentsystemer, der foruden ABS, traction-control og anti-stejlefunktion nu også tæller hjælp til bakkestart og forbedret elektronisk Skyhook-affjedring. Multistrada V4 er også den første Ducati med adaptiv fartpilot og blindvinkelassistent, som vi tidligere har skrevet om, og så byder det nye TFT-instrument på en flottere brugergrænseflade og (endelig) regulær navigation integreret direkte i instrumenteringen – det glæder vi os til at prøve.

Monobagsvingeren er blevet erstattet af en dobbeltsiden svinggaffel, men ellers ligner den store Multistrada nogenlunde sig selv, selvom Ducati siger, at designet er optimeret for bedre aerodynamik med mindre vindstøj, vibrationer og fartvind til følge. Den kommer desuden i tre versioner; standard, Sport og 'S', hvoraf den sidste kan leveres med udstyrspakkerne "Essential", "Travel", "Radar", "Performance" eller "Full" direkte fra fabrikken.

Den nye Ducati Multistrada V4 forventes at lande hos forhandlerne herhjemme allerede i starten af december måned, og selvom de danske priser endnu ikke er helt på plads, vil vi godt vove det gæt, at den nye adventure-Ducati starter fra omkring 300.000 kroner.

Læs også

Galleri: Ducati Panigale V4

Énstamper tager 10.000 omdrejninger

Ducati med el-racer i MotoGP