Af Daniel Bohnsen / 22-10-2021

Fra 2023 til 2026 vil alle racerkørerne i MotoE-verdensmesterskabet køre elektrisk Ducati, det offentliggjorde det italienske mærke og løbsudbyderen Dorna Sports ved en pressekonference på Misano-banen.

Fra race til gade

Den elektriske racer er dog kun begyndelsen, for den viden og erfaring, som Ducati gør sig på racerbanen, skal munde ud i elektriske motorcykler til offentlig vej. Det har været en Ducati-tradition siden 851'eren i slut-80'erne at tage teknikken, der udvikles i forbindelse med racerløb, og omdanne den til gadecykler, og det bliver ikke anderledes, selvom benzin er skiftet ud med el.

Direktørerne fra Ducati og Dorna Sports har indgået en aftale om leverance af elektriske motorcykler til MotoE-serien fra 2023-2026.

Udviklingen af den elektriske racer er allerede i gang, og målet er at lave en sportslig, kraftig og frem for alt let motorcykel. Sidstnævnte er p.t. den største udfordring, men ifølge Ducatis direktør Claudio Domenicali udvikler batteriteknologien sig så hurtigt i øjeblikket, at de er overbeviste om at opnå et fremragende resultat.

"Jeg er sikker på, at vi også denne gang vil bygge på de erfaringer, vi har gjort os i racing, og overføre dem til produktionsmotorcykler."

- Claudio Domenicali, CEO for Ducati Motor Holding

Målet er at studere, hvordan man, så snart teknologien er klar, kan producere elektriske Ducati-motorcykler, der er både sportslige, underholdende og i stand til at tilfredsstille alle entusiaster. I den forbindelse fremhæver Ducati også, at mærket er del af Volkswagen Group, der allerede har stor erfaring inden for elektriske drivlinjer, som de kan gøre brug af – så vi kan forvente at høre nyt om den elektriske Ducati allerede næste år.

Læs også

Galleri: Ducati Panigale V4

Énstamper tager 10.000 omdrejninger

Ducati med el-racer i MotoGP