I første omgang var det de midterste GS-modeller, der fik en 2021-overhaling. Siden fulgte de største og den mindste GS-model, og nu er det blevet Heritage-seriens tur.
Det gælder først og fremmest BMW's kæmpebokser, R 18, der nu kommer i en ny Classic-udgave.
Ny skal selvfølgelig tages med et gran salt for R 18 Classic (med det eksakte modelnavn "R 18 Classic First Edition") er nærmere en udstyrsvariant af R 18 end en helt ny model. Den deler nemlig samme motor, stel og affjedring som R 18.
Til gengæld adskiller den sig fra den almindelige R 18 med følgende standardudstyr:
- Vindskærm (aftagelig)
- Sidetasker (aftagelige)
- Passagersæde (aftageligt)
- 16" forhjul (19" på R 18)
- Fartpilot
- Ekstra LED-forlygter
Hvis man vil have bokser-cruising for alle pengene, er det altså den nye R 18 Classic, man bør kigge på – hvis man har penge nok! Prisen for R 18 Classic begynder ved svimlende 414.900 kroner – altså knap 45.000 kroner mere end R 18 – og R 18 Classic bliver dermed den næstdyreste model på programmet (kun overgået af den nye M 1000 RR til 599.990 kroner).
Nye R NineT-udgaver til 2021
R 18 Classic er dog ikke den eneste nyhed i BMW's Heritage-serie, der også tæller de mindre R NineT-modeller.
Alle R NineT-modeller er således også blevet opdateret til 2021 (på nær R NineT /5 som udgår) med nye designdetaljer og lakeringer samt:
- Euro 5-opdateret motor med mere moment i midterområdet (109 hk ved 7.250 o/min og 116 Nm ved 6.000 o/min)
- Kurve-ABS og dynamisk bremsekontrol
- Nye fjederben med vandringsafhængig dæmpning (WAD)
- Håndhjul til justering af fjederforspænding på bagstøddæmperen
- Køreprogrammerne "Rain" og "Road"
- LED-forlygte og -blinklys samt USB-oplader
- Opdateret instrumentpanel
Priserne for R NineT-modellerne begynder ved 183.500 kroner for R NineT Pure som den billigste. Du finder alle detaljer og priser på BMW Motorrads danske hjemmeside.