Af Christian Friis / 26-11-2021

Den femte og dermed sidste 2022-nyhed fra Ducati, inden vi får den helt nye DesertX at se i december, er en ny og opdateret Panigale V4.

Men modsat 2021-udgaven af Multistrada V4 (efterfølgeren til Multistrada 1260), som fik boret V4-motoren op til 1.158 kubik, så er den nye Panigale V4 anno 2022 fortsat med V4 på 1.103 kubik.

Ifølge Ducati er motoren – ligesom resten af maskinen – dog opdateret til 2022, hvilket du også kan høre mere om videoen nedenfor.

215 hk - og en halv

For med nyt smøresystem, ny oliepumpe og ny mapping er ydelsen nu på hele 215,5 hk ved 13.000 o/min. Bevares, det er "kun" 1,5 hestekræfter mere end forgængeren, og den nye Panigale V4 leverer i øvrigt fortsat et maksimalt drejningsmoment på 123,6 Nm ved 9.500 o/min.

Men den har også fået ny gearkasse, som skulle være endnu mere race-orienteret med længere gearudveksling i første, andet og sjette gear. Det længere sjette gear betyder samtidig, at Panigale nu har en topfart, som er 5 km/t højere end tidligere: 304 km/t.

Desuden har Panigale V4 fået nye Power Modes (Full, High, Medium og Low) og nyt info-program ved navn "Track Evo", ligesom der er kommet nyt tilbehør i form af fuld titanium-udstødningssystem, som sikrer 12,5 hk ekstra og dermed 228 hk og 131 Nm i alt samt en samlet vægtreduktion på 5 kilo. I tillæg fås den dyrere og endnu mere eksklusive S-udgave nu med elektronisk NPX 25/30-forgaffel fra Öhlins.

Læs også

Galleri: Ducati Panigale V4

Énstamper tager 10.000 omdrejninger

Ducati med el-racer i MotoGP