Da MV Agusta for et par måneder siden præsenterede den nye specialmodel Superveloce 800 Alpine, var det med en Euro 5-opdateret motor og udvidet elektronikpakke, som de bebudede ville sprede sig til resten af 800-serien. Og nu har de så i første omgang vist opdaterede udgaver af Brutale og Dragster, der giver de frække italienere lidt tiltrængt modernisering.
Forbedret komfort
Den trecylindrede rækkemotor er blevet optimeret på flere punkter og har fået ny udstødning, så den nu lever op til Euro 5-normes støj- og forureningskrav, samtidig med at effekten på 140 hk/87 Nm bevares. For Rosso-modellerne er de tal 110 hk/83 Nm, for opdateringen gælder alle versioner af de to modeller: Brutale 800 Rosso, RR og RR SCS samt Dragster 800 Rosso, RR, RR SCS og RC SCS.
"SCS"-modellerne har MV Agustas automatiske koblingssystem, og både kobling og gearkasse er ligeledes opdateret til 2021 for mere blide skift, der sammen med rekalibreret gasrespons skulle give en mere glidende køreoplevelse. Rammen er også blevet stivet af, der er kommet ny link-affjedring bagtil og nyt sæde, der alt sammen skal gøre Brutale og Dragster mere komfortable i hverdagen.
Udvidet elektronik
Bag styret bemærker man med det samme den nye TFT-farveskærm på 5,5", som Brutale 800 og Dragster 800 har arvet fra Superveloce 800. Den kan styres med nye knapper på styret og viser al relevant info foruden sving-til-sving-navigation, når den er parret med en smartphone. Det er også her man indstiller den nye fartpilot, tilpasser køreprogrammer og tænder den standardmonterede launch-control.
Under overfladen er der også sket store ting med elektronikken, for en 6-akses IMU fra e-Novia styrer nu krurve-ABS og -traction-control, antistejle-funktion, førnævnte launch-control og meget andet, der bringer Brutale 800 og Dragster 800 på niveau med konkurrenterne, når det kommer til assistentsystemer.
Dansk pris og lancering er endnu ukendt, men vi forventer, at Brutale 800 og Dragster 800 kun er første skridt i lanceringen af opdaterede MV Agusta'er, for både F3 og Turismo Veloce bruger samme trecylindrede motor, og de er ligeledes modne til fornyelse. Det er dejligt at se, at MV Agusta har vind i sejlene, og vi følger spændt de kommende lanceringer!