"175 hestekræfter til 209 kilo tørvægt er lige i underkanten" ... sagde ingen nogensinde. Ikke desto mindre har KTM udboret deres store 1290 V2'er, så den nu har en slagvolumen på 1.350 kubik, og med det skabt de nye 1390 Super Duke R og 1390 Super Duke R Evo. Evo-modellen skiller sig ud med semiaktiv elektronisk affjedring modsat WP Apex-enhederne, der er monteret som standard, men ellers er de to modeller ens.
Lettere og stærkere
Den større motor har fået ny knastaksel integreret i topstykkerne foruden opdateret luftfilterboks og indtag, og den leverer nu 190 hestekræfter ved 10.000 o/min og 145 Nm ved 8.000 o/min. Derudover er 1390 lettet mærkbart i forhold til 1290 og står nu køreklar omkring 200 kilo – det giver et vægt/kraft-forhold langt tættere på de firecylindrede konkurrenter fra eksempelvis BMW og Ducati.
En opdatering af WP-affjedringen og Brembo Stylema-bremserne er der også at finde blandt de tekniske forbedringer, og så stiller 1390 Super Duke R til kamp med dæktryksensor som standard og mulighed for nye Performance- og Track-køreprogrammer med omgangstæller og indbygget telemetri-data til optimering af ens køreteknik.