Pressemeddelelse udsendt af FEMA, Federation of European Motorcyclists' Associations, som MCTC er en del af. Her oversat fra engelsk til dansk:
I begyndelsen lignede det, at EU-tarifferne kun ville gælde motorcykler under 500 kubik, men virkeligheden er meget værre.
Som tidligere rapporteret reagerer Europa-Kommissionen på USA's beslutning om at indføre told ved at implementere modforanstaltninger designet til at matche den økonomiske virkning af disse tariffer. Efter at USA besluttede at indføre en told på 25 % på op til 26 milliarder euro af stål, aluminium og relaterede produkter fra Den Europæiske Union (EU), planlægger EU at genindføre told, der tidligere blev indført i 2018 og 2020 på visse amerikanske importvarer, med virkning fra 1. april 2025. Derudover planlægger EU at indføre yderligere foranstaltninger inden midten af april for at opretholde "økonomisk balance".
50 % tillægstold på amerikanske motorcykler
En specifik modforanstaltning bekræftet af Europa-Kommissionen er pålæggelsen af en 50 % tillægstold på motorcykler med amerikansk oprindelse med en motorkapacitet på over 500 kubik, med start 1. april 2025.
Europa-Kommissionen forbereder også en bredere anden fase af modforanstaltninger, der er planlagt til 13. april. Dette udvidede forslag kunne omfatte tariffer på alle motorcykler under 500 kubik, inklusive elektriske motorcykler. Listen for denne anden fase er dog stadig under overvejelse og genstand for offentlig høring.
Noter fra FEMA
FEMA lister her en række noter angående toldkrigen mellem USA og Europa, og hvad den kan få af betydning for motorcyklismen:
- Tariffer resulterer generelt i højere forbrugerpriser, hvilket kan føre til en opbremsning i motorcykelsalget i EU, især i premium-motorcykelsegmentet. Told kan også have en dæmpende effekt på motorcykelkulturen og turismerelaterede motorcykelindustrier i regioner, hvor motorcykelkørsel er populært.
- Mens tarifferne er rettet mod amerikanske produkter, kan europæiske producenter som BMW, KTM, Ducati og Triumph blive indirekte påvirket af forsyningskædeforstyrrelser, hvis komponenter eller materialer fra USA bliver dyrere. Potentielle gengældelsesforanstaltninger fra USA, rettet mod europæisk fremstillede motorcykler eller relaterede produkter, ville skade eksporten.
- Handelskonflikten og de foreslåede tariffer udgør alvorlige udfordringer for den europæiske motorcykelindustri og motorcykelsamfundet ved at øge omkostningerne, begrænse forbrugernes valgmuligheder og potentielt bremse innovationen.
- Elektriske motorcykelproducenter kan blive særligt hårdt ramt, præcis som sektoren forsøger at vinde udbredelse, hvilket potentielt afskrækker innovation og investeringer i elektriske tohjulere.
- Hvis EU genindfører told på amerikansk import og eskalerer handelskonflikten, kan USA reagere med gengældelsesafgifter på europæiske motorcykler. Dette kan føre til højere omkostninger og reduceret konkurrenceevne for europæiske motorcykler i USA, hvilket især påvirker premium- og performance-modeller samt elektriske modeller.
"Motorcykler bør ikke lide overlast i større handelskonflikter"
I stedet for at lade denne strid eskalere med gengældelsesforanstaltninger kræver den europæiske motorcykelindustri en forhandlingsløsning for den transatlantiske handel.
De amerikanske og EU's motorcykelindustrier ønsker fair transatlantisk handel og mulighed for fortsat at kunne levere vores højeste kvalitetsprodukter til vores passionerede kunder i hele Europa og USA.
Antonio Perlot, generalsekretær for ACEM, sammenslutningen af europæiske motorcykelproducenter, udtaler: "Selvom vi anerkender behovet for en afbalanceret reaktion på handelskonflikter, bør motorcykler ikke lide overlast i større handelskonflikter. Motorcykelindustrien leverer produktion af høj kvalitet og dertil relaterede jobs, mobilitet og adgang til beskæftigelse for millioner af mennesker og er en en grundlæggende økonomisk drivkraft. Da ingen vinder i handelskrige, opfordrer vi kraftigt til at vende tilbage til fornuften og til at begge parter finder frem til en retfærdig løsning".