Af Daniel Bohnsen / 09-11-2022

Foto: MCTC

Når næste års nye modeller skal præsenteres, vælger de fleste motorcykelproducenter at gøre det på den årlige EICMA-udstilling i Milano. Efter to års corona-pause var MCTC igen med til verdens største motorcykelshow, men ikke alle er vendt tilbage efter nedlukningen, og både BMW, KTM, Husqvarna, MV Agusta og Harley-Davidson glimrede ved deres fravær.

De fleste andre kendte (og hundredevis af for os ukendte) mærker var dog mødt op, og her bringer vi dig de største højdepunkter fra dette års udstilling.

Suzuki har lavet en ny motor

For første gang i årevis havde Suzuki to regulære nyheder med i 2022. Her er altså ikke tale om opdateringer eller nye versioner af eksisterende modeller, men to helt nyudviklede modeller med både nyt stel og helt ny motor.

Sidstnævnte er en rækketoer på 776 kubik, der leverer omtrent 80 hestekræfter. Den er hjertet i de to nye modeller GSX-8S og V-Strom 800 DE, der også deler samme stålramme og nye elektronikpakke med traction-control, køreprogrammer og TFT-skærm.

GSX-8S placerer sig mellem SV 650 og GSX-S 950 i Suzukis nøgenprogram, mens V-Strom 800 DE ligger lige i midten af de V-motoriserede V-Strom 650 og V-Strom 1050, og det er også der, vi forventer de lander prismæssigt, selvom intet er offentliggjort endnu.

Ducati forfiner familien

Der er blevet pillet ved lidt af hvert hos Ducati med nye, vildere version af både V4, Streetfighter V4, Monster og Multistrada V4. De største opdateringer er dog gået til den store Diavel og den lille Scrambler 800-serie.

Til næste år skifter Diavel således sin 1.260 kubik V2-motor ud med V4'eren, der også sidder i Multistrada, og ændrer i samme omgang navn til Diavel V4. Der er masser af småændringer, men powercruiser-stilen er den samme, og med både flere heste, lavere vægt og længere serviceintervaller er det svært at argumentere imod den 166-hestes V4'er.

Scrambler 800-serien vil i 2023 bestå af Icon-, Nightshift- og Full Throttle-modellerne, der alle har fået opdateret motor og stel, ny kobling og TFT-farveskærm, større elektronikpakke med kurve-ABS og traction-control samt adskillige designoptimeringer.

Indian fokuserer på sport

For en producent af store cruiser- og touring-modeller var omdrejningspunktet ved Indians pressekonference racing. Foruden lanceringen af en ny "Elite"-udstyrsvariant af Challenger-modellen var deres eneste nyhed dog også en opdatering af den sportslige FTR 1200, der blandt andet har fået ny TFT-instrumentering og nu kommer i en "Sport"-version i stedet for S-modellen.

Triumphs nye Triple

Street Triple RS går ind i 2023 med en opdatering, og det markerer Triumph med 765 eksemplarer af en ny "Moto2" udgave. Den almindelige RS får dog også glæde af den større teknologipakke og kraftigere motor, der nu inkluderer kurve-ABS, quickshift, fartpilot og 128 hestekræfter.

Endnu grønnere Kawasaki

Det var småt med de konkrete nyheder på Kawasakis stand, men der var nyt "Go with green power"-slogan, et løfte om fremtidige carbon-neutralitet, en eksperimentel brintmotor og tre prototyper, hvoraf to var rene elmodeller og én var en hybridmodel. På de virkelige veje var eneste nyhed dog tilføjelsen af automatisk nedblændeligt forlys på Ninja H2 SX SE.

Yamaha vil på tour

Der var flere småopdateringer hos Yamaha af blandt andet Niken GT, XSR 700 og 125, Tracer 7, Ténéré 700 og R 125, men den mest interessante nyhed var lanceringen af en ny Tracer 9 GT+. Selvom det kun er en udstyrsvariant af Tracer 9, byder modellen på store teknologiske skridt for Yamaha med både ny 7" TFT-skærm med visning af Garmin-navigation, elektronisk affjedring og radarstyret, adaptiv fartpilot, der arbejder sammen med en ny quickshift-funktion.

Alsidige nyheder fra Honda

Honda var nok det mærke med flest regulære nyheder, der spændte hele vejen fra en ny "EM1 e" elscooter med aftageligt batteri og scrambler-inspireret CL 500-model til cruiseren CMX 1100T med Harley-inspireret Batwing kåbe og sidetasker samt genoplivningen af modellerne Hornet og Transalp.

Sidstnævnte var den største nyhed med en helt ny 755 kubik rækketoer, alsidig Showa-affjedring og farver inspireret af forgængeren fra 80'erne. Den nye XL 750 Transalp er dog helt moderne med fuld elektronikpakke inklusive TFT-skærm og køreprogrammer.

 

Find alle modellerne i MCTC-magasinet

Der var selvfølgelig mange flere spændende motorcykler end disse på årets EICMA-udstilling, som et nyt Aston Martin/Brough Superior-samarbejde, flere elmodeller og den nye Royal Enfield Meteor 650 på billedet øverst i artiklen.

Men dem og alle de andre kan du glæde dig til at læse om i næste nummer af MCTC-magasinet, som du modtager ved at melde dig ind i MCTC!

Læs også

Rømø Motor Festival 2024

Træf og forpremiere på The Bikeriders

DGR 2024: En måned til start