Af Daniel Bohnsen / 14-10-2022

Zero flytter teltpælene til vildmarken med den helt nye adventure-model DSR/X. Trods DSR-navnet deler den mere teknik med den nye generation af Zero’er, nøgenmodellen SR/F og sportstoureren SR/S, end den gamle DSR – og heldigvis for det! Her er nemlig rørgitterramme, offroad-egnet Showa-affjedring, stabilitetskontrol fra Bosch og den største batteripakke, Zero endnu har lavet: 17,3 kWh.

Det er nok til en rækkevidde på ned til 137 kilometer ved ren motorvej og op til 290 kilometer ved bykørsel trods vægten på 247 kilo. En fuld opladning tager to timer, men som på de andre Zero-modeller kan der enten tilkøbes ”Power Tank”, som hæver den realistiske rækkevidde ved blandet kørsel til over 200 kilometer, eller ”Rapid Charger” som sænker ladetiden fra 0-95 procent til én time.

 

Atypisk mc, typisk udstyr

Selvom DSR/X i kraft af din drivlinje adskiller sig fundamentalt fra de fleste konkurrenter, fås den med det sædvanlige adventure-udstyr. Her er høj vindskærm, hårde tasker og grove dæk med egerfælge, mens Z-Force 75-10X motorens 225 Nm og 100 hk burde klare både touring og terræn.

Hvis har lyst til for alvor at gå på eventyr væk fra vejnettet, bliver rækkevidde og opladning selvsagt en udfordring. Her arbejder Zero dog sammen med adventure-organisationer i USA for at kortlægge offentlige ladere langs populære offroad-ruter – forhåbentlig kommer et lignende initiativ til Europa! Dansk pris og lancering kender vi ikke endnu, men vi forventer en startpris umiddelbart under 200.000 kroner og en lancering senest til foråret 2023.

Zero DSR/X fås enten i en lys grøn eller i ren hvid lakering.

Showa-affjedringen er fuldt justerbar, og kan tilpasses passager/bagage med et lettilgængeligt håndtag.

Læs også

Elektrisk sportstourer fra Zero