Af Christian Friis / 17-06-2021

Suzuki har præsenteret opfølgeren til den populære GSX-S 750, som er én af de bedst sælgende Suzuki-motorcykler herhjemme. Faktisk har den indtil videre i 2021 solgt næsten lige så godt som Yamahas MT-07. Det viser tal fra DBI IT, som MCTC har fået indsigt i. Men tilbage til nyeste skud på GSX-S-stammen: GSX-S 950.

Ifølge Suzuki er den klar til august, men dansk levering og pris er dog endnu ukendt – måske fordi lageret af GSX-S 750 lige skal tømmes først.

GSX-S 950 skal da også ses som en "genbrugsmodel" snarere end en helt ny model, for motor og stel (og en række andre komponenter) stammer fra GSX-S 1000.

 

Færre kræfter end GSX-S 750

Selvom GSX-S 950-motoren er på flere kubik end GSX-S 750, så fås den ikke med lige så mange kræfter som 750'eren, der maksimalt yder 114 hk.

Trods rækkefireren på 999 kubik så yder GSX-S 950 maksimalt 95 hk, da den også skal kunne tilpasses A2-kørekortets maksimale 48 hk. I A2-udgaven yder GSX-S 950 48 hk ved 6.100 o/min og 76 Nm ved 3.250 o/min.

Til gengæld har den blandt andet samme vægt på 214 kilo og sædehøjde på 810 mm som GSX-S 1000. Men modsat har den (desværre) hverken køreprogrammer at vælge imellem eller quickshift.

 

Højdepunkter for Suzuki GSX-S 950:

  • Euro 5-godkendt og neddroslet 999 kubik rækkefirer fra GSX-S 1000
  • 95 hk ved 7.800 o/min og 92 Nm ved 6.500 o/min (A2-versionen yder 48 hk og 76 Nm)
  • Opgivet til at køre 16,4 km/l ved blandet kørsel
  • Stel og svingarm i aluminium
  • Assist- og slipperkobling, traction control, Ride-by-Wire, Easy Start og Low RPM Assist-system
  • 43 mm KYB USD-forgaffel (ikke justerbar), justerbar bagstøddæmper
  • 4-stemplede Tokico mono-block-calipre til 310 mm skiver foran
  • Ny dobbelt LED-forlygte
  • 19 liter benzintank
  • LCD-display
  • 810 mm sædehøjde
  • Tre farver: Blå, hvid eller sort

Læs også

Ny GT-tourer fra Suzuki

GALLERI: Opdateret Suzuki GSX-S 1000

Ny Hayabusa: Se den her