Af Daniel Bohnsen / 10-12-2020

Indiske Royal Enfield har lanceret en ny model i den lille pendlerklasse, der skal over fra de udgående Bullet- og Classic-modeller. Meteor 350 har en helt nyudviklet énstamper på 349 kubik, der, selvom den stadig er luft/oliekølet, er en meget mere moderne konstruktion end den gamle 500-kubik'er fra Bullet/Classic.

Nyudviklet fra dæk til spejle

Den 1-cylindrede motor leverer 20,5 hk ved 6.100 o/min og 27 Nm ved 4.000 o/min, og den sidder monteret i et helt nyt stel, der angiveligt skulle være både stivere og lettere end tidligere modeller. Bremser og affjedring er relativt simple med en 2-stemplet caliper på 300 mm skive fortil, der dog selvfølgelig har ABS, og konventionelle støddæmpere i begge ender, der dog byder på justerbar fjederforspænding bagtil.

Gearkassen er på fem trin og benzintanken på 15 liter, og hvis du sætter den lille 350'er til at tøffe afsted i femte gear, skal du nok få 300+ kilometer ud af dråberne. Designet er klassisk Royal Enfield, dog krydret med LED-lygter i begge ender, selvom det fortil kun hælder kørelyset – nær-/fjernlys klare med en traditionel halogenpære.

Moderne teknologi

Den største nyhed ved Meteor 350 er dog nærmest instrumenteringen, der foruden en traditionel analogskive til omdrejninger med et lille LCD-speedometer i midten, byder på et separat instrument, som Royal Enfield kalder Tripper. Det er en lille skærm, der kan bruges til navigation via Google Maps, den forbindes til den tilhørende smartphone-app med Bluetooth. Det er et smart bud på integreret navigation, og Meteor 350 er endda udstyret med et USB-stik, så du kan holde telefonen opladet, mens den navigerer.

Tripper er standard på alle Meteor 350-modeller, der desuden kommer i henholdsvis "Fireball", "Stellar" og "Supernova"-version i forskellige farver og med ryglæn, vindskærm og fælge som de største forskelle.

Den danske pris på Royal Enfield Meteor 350 kendes ikke, men den forventes at lande herhjemme i andet kvartal 2021.

Læs også

Royal Enfields nye våben

På Royal Enfield til Sydpolen

En legende er genfødt: Royal Enfield Classic 350