Aprilia Tuono 660 har været undervejs, siden konceptversionen blev præsenteret på EICMA-udstillingen i november 2019, og vi har faktisk haft en rimelig god idé om, hvordan det ville ende med at se ud, siden patentansøgninger i august måned viste det endelige design.
Trafiksikker farve
Selvom ovennævnte patentansøgning lader til at holde stik, når det kommer til selve designet, viste de sort/hvide tegninger ikke noget om farvepaletten, og i 2021 fås den nye Tuono 660 i enten rød/grå, rød/sort eller en limegrøn nuance, som kombineret med røde fælge i hvert fald må siges at skille sig ud.
Selve formen på kåbedelene fejler dog intet, Tuono 660 ser aggressiv ud som storebror Tuono V4, men alligevel elegant som den kåbeklædte RS 660, som den deler størstedelen af sin teknik med. Bemærk dog finnerne på Tuono 660's kåbesider, der skulle give aerodynamisk stabilitet ved høj fart – dem har den nøgne model for sig selv.
Power og teknik
Aluminiumsstel og -svingarm deler Tuono 660 dog en-til-en med RS 660, selvom Kayaba-affjedringen har en anden opsætning, mens den tocylindrede rækkemotor i Tuono yder 95 hk i stedet for 100 hk. Til gengæld har Tuono ændret gearudveksling for hurtigere acceleration, og den køreklare vægt er desuden kun 183 kg, så 660-kubiksslagvolumenen til trods er Tuono 660's performance nok tættere på KTM 790 Duke end Yamaha MT-07.
Tuono 660 deler også sin store elektronikpakke med RS 660, der blandt andet byder på flertrins traction-control med antistejlefunktion, fartpilot, fem forskellige køreprogrammer og ABS. Det kontrolleres alt sammen fra samme TFT-farveskærm, mens førerpladsen ellers skiller sig ud med højere styr og lavere vindskærm i traditionel Tuono-stil.
Aprilia Tuono 660 fås også i en 35 kW-version til A2-kørekort, men da den danske Aprilia-importør netop har stoppet importen, er det ikke til at sige, hvornår den kommer her til landet. Vi ved, at Tuono 660 oprindeligt var sat til at skulle koste 124.998 kroner, men om en eventuelt ny importør vil holde fast i den pris, er selvsagt ikke til at vide. Vi håber, at der snart kommer en ny løsning på plads, så vi kan få prøvet den nye Aprilia!