Der er nærmest tale om et paradigmeskift både hos politiet og hos Ducati, idét Ducati aldrig tidligere har været valgt som politimotorcykel i Danmark, fordi cyklerne ikke tidligere var forenelige med politiets brug og krav. Politiet har i det nye udbud valgt at revidere deres valgkriterier og er for eksempel gået væk fra traditionelt at stille krav om kardantræk, hvilket giver nye muligheder for typen af motorcykel.
Ducati har på sin side optimeret blandet andet stellet og motoren på Multistrada V4 S, hvilket nu gør cyklen helt optimal i forhold til de brugsbetingelser, som politiet har. Politiets patruljemotorcykler bliver brugt til operationelle opgaver. Det betyder i korte træk, at motorcyklen bliver brugt som et værktøj, der skal virke hver gang og hele tiden. Blandt andet indebærer det mange kraftige accelerationer og hårde opbremsninger med korte intervaller, og det kræver ydermere, at motorcyklen opfører sig stabilt ved hurtige gearskift, kontrastyring, bremse/undvige, vognbaneskift og så videre ved væsentlige højere hastigheder end normal kørsel. Dette skal motorcyklen kunne tåle hver dag, året rundt, i hele sin levetid.
Aftalen indeholder både levering, opbygning og vedligehold af forventeligt 25-40 motorcykler om året.
Høj anvendelighed og nyeste teknologi med fokus på sikkerhed
Ducati Multistrada V4 er fjerde generation af Multistrada, hvor mere end 110.000 enheder siden begyndelsen af 2003 er rullet ud fra fabrikken i Borgo Panigale i Bologna.
Multistrada V4 S er let og kompakt og samtidig ergonomisk komfortabel med mange muligheder for indstilling blandt andet af sædehøjde og placering af aerodynamisk vindspejl. Den er utrolig nem at manøvrere med sine 170 hk og blot 215 kilo, og som navnet antyder – multi-strada, der betyder "mange veje" – kan den benyttes på alle typer veje og underlag. Det er kort og godt en motorcykel, der opfylder alle behov i alle situationer.
Multistrada V4 S er udstyret med den nyeste teknologi. Som den første motorcykel nogensinde er den udstyret med radarsystem både for og bag, som giver mulighed for Adaptiv Cruise Control og Blind Spot Detection. Derudover har modellen blandt andet kurve-ABS, Wheelie Control, Traction Control, kurve-lys, bakkestartassistent, semi-aktiv Skyhook-affjedring, som giver utallige muligheder for at justere affjedringen, quick shift op/ned, 6,5” TFT-display, 330 mm forbremseskiver med Brembo Stilema 4-stemplede radiale calipre.
Lave omkostninger til vedligehold
Ducati Multistrada V4 S er bygget op omkring den nye motor, V4 Granturismo på 1.158 kubik, som er lettere og mere kompakt end sin forgænger. Motoren har det højeste serviceinterval for en motorcykel, hvor første ventiltjek er ved 60.000 km.
Det er en absolut milepæl, som reducerer vedligeholdelsesomkostningerne betydeligt og bidrager til, at motorcyklen samlet set blev anset som det bedste forhold mellem pris og kvalitet.