Af Daniel Bohnsen / 25-11-2020

Den lille CMX 500 Rebel var Hondas bedst sælgende motorcykel herhjemme sidste år, så der burde nok være marked for en lignende model med bedre plads, ekstra power og mere elektronisk udstyr. Det har vi i hvert fald tidligere skrevet om her på MCTC.dk, og nu har Honda så lanceret den helt nye CMX 1100 Rebel.

Ekstra udstyr

CMX 1100 ligner langt henad vejen den mindre CMX 500, men under overfladen gemmer sig en mere avanceret motorcykel. Den store Rebel har nemlig Throttle By Wire (elektronisk gashåndtag), der gør det muligt at have fire forskellige køreprogrammer, justérbar traction-control, antistejlefunktion og fartpilot – en kærkommen tilføjelse til de lange cruiserture.

Træerne vokser dog ikke ind i himlen, for instrumenteringen er et simpelt LCD-display og ABS-systemet på den enlige firestemplede bremse fortil er lidt skuffende uden kurvefunktion. Som noget ret unikt i cruiser-segmentet, kan CMX 1100 Rebel dog fås med Hondas DCT-gear, der kan skifte automatisk, og så er der LED-lygter hele vejen rundt.

Motor fra Africa Twin

Hjertet i CMX 1100 er en paralleltwin på 1.084 kubik, som blev introduceret sidste år i den nye CRF 1100 L Africa Twin. I Rebellen yder den dog lidt mindre, nemlig 87 hk og 98 Nm, som dog er til stede allerede fra 7.000/4.750 omdrejninger i minuttet. Derudover vejer CMX 1100 kun 223 kg køreklar, og med en sædehøjde på 700 mm er der lagt op til en letkørt cruiser.

Motoren har derudover samme 270 graders krumtapkonfiguration som Africa Twin, der imiterer kraftleveringen fra en V-motor, og kombineret med en helt ny udstødning bliver det spændende at høre den i virkeligheden. Rørrammen kommer fra den lille CMX 500, men er forstærket til at håndtere ekstra vægt og kræfter, og så har den store Rebel piggy-back reservoir på affjedringen bagtil og 43mm konventionel forgaffel – begge dele med justerbar fjederforspænding.

Honda CMX 1100 Rebel kommer til sæsonstart 2021 til priser fra 150.000 kroner for modeller med manuelt gear og 170.000 kroner for DCT-versioner.

Læs også

Elektriske Hondaer i stride strømme

Honda CB 750 Hornet klar i 2023

Dax er tilbage!