Af Daniel Bohnsen / 12-02-2021

Royal Enfield har været inde i en god stime de senere år med en række nye modeller, der har formået at slå hul igennem til det europæiske marked. Én af dem er den lille adventuremaskine Himalayan, der siden introduktionen i 2016 har opbygget sig en solid følgerskare verden over.

Uændret design

Til i år har Royal Enfield så præsenteret en ny version af modellen, selvom det kan være svært at se ved første øjekast. Foruden nye lakeringer, sort afdækning af forlygte og udstødning samt en højere vindskærm ligner Himalayan nemlig sig selv, men kigger man efter i detaljen, titter ændringerne frem. Motorbøjlerne er nemlig redesignet for at give højere førere bedre plads til knæene, og det samme er bagagebæreren, der nu kan klare højere belastning.

Sædet er også nyt med tykkere polstring, hvilket forhåbentlig giver bedre komfort på langtur, og så er der instrumenteringen, som nu har fået det lille "Tripper"-modul, som Royal Enfield introducerede med den nye Meteor 350. Det er en lille rund skærm til højre for det gamle instrument, der kan kobles til telefonen og via Royal Enfields app vise navigation gennem Google Maps.

Tekniske opdateringer

Tripper er standard på Himalayan, og forudsat at ejeren har en smartphone betyder det, at navigation reelt er inkluderet, hvilket må siges at være flot i denne prisklasse. Det er dog ikke den eneste tekniske opdateringer, for fra i år kan ABS slås fra på baghjulet, hvilket gavner Himalayans terræn-egenskaber.

Derudover er den 411-kubik store énstamper blevet Euro 5-opdateret, og det er sket uden at stjæle fra de 25 hk og 32 Nm. De nye Royal Enfield Himilayan-modeller forventes først i Danmark senere på foråret, og priserne kendes derfor ikke endnu. Den "gamle" Himalayan fås dog stadigvæk til priser fra 57.289 kroner.

Læs også

Royal Enfields nye våben

På Royal Enfield til Sydpolen

En legende er genfødt: Royal Enfield Classic 350