41 år. Så længe er det siden, at man sidst har kunne købe en ny Honda Dax i Europa, men nu vender den lille maskine med det nuttede design tilbage i modelprogrammet. Udseendet med den langstrakte "krop" og små buttede hjul, der minder om en gravhund og gav Dax sit navn (dachshund betyder gravhund på tysk), er der ikke ændret ved, men ellers er der tale om en helt ny maskine.
Nu på 125 kubik
Den nye Dax med tilnavnet ST 125 er nemlig baseret på samme platform som Hondas andre moderne 125'ere, Monkey 125 og MSX 125 Grom. Det betyder, at Dax nu er vokset til en 125 kubik 1-cylindret motor med luftkøling, der ligesom i Monkey yder 9 hk og 11 Nm – omtrent det dobbelte af originalen. Den er Euro 5-godkendt og opgivet til at gå 63,7 km/l, nok til cirka 240 kilometers rækkevidde fra 3,8-liters tanken.
Ifølge Honda er der et fint ryk i og omkring byen, mens 90 km/t på toppen skulle kunne nås selv med passager, hvilket jo er lovligt at køre med nu, da Dax er blevet en motorcykel i stedet for knallert. Den er også udstyret med moderne udstyr som ABS-bremser på skiver i begge ender, en nuttet lille USD-forgaffel, LED-lys og digitalinstrumentering, som ikke fandtes på originalens tid.