Af Daniel Bohnsen / 03-12-2021

Det er faktisk snart to år siden, at vi første gang skrev om KB4 her på MCTC, men Bimota har tilsyneladende været i corona-lockdown som os andre, så det er først nu, at den endelige model er præsenteret.

 

Moderne teknik forklædt som retro

Retrostilen fra konceptet er bevaret, og det færdige design må siges at skille sig ud med en stor, rund forlygte i klassisk look, samt en atypiske svungen kåbeform. Kåben og mange andre dele er udført i kulfiber, mens blandt andet svinggaflen og gaffelbroen er lavet af ét stykke aluminium. Bemærk desuden at KB4 har traditionel teleskopforgaffel modsat storebror Tesi H2.

Ligesom Tesi H2 er KB4 dog også baseret på Kawasakiteknologi, men her er det motoren fra Ninja 1000 SX, der er taget udgangspunkt i. Det betyder fire cylindre på række med 142 hk og 111 Nm til en køreklar vægt på 194 kg, hvilket kombineret med Öhlins-affjedring og Brembo-bremser fra øverste hylde tegner til en fed køreoplevelse.

En ultrakort akselafstand på kun 1.390 mm opnås ved at flytte køleren til bagpartiet.

Bimota KB4 RC er teknisk identisk med den kåbeklædte KB4 blot i nøgen udgave.

Kawasaki i forklædning

Årsagen til Kawasaki-delene er naturligvis, at det japanske mærke ejer 49,9 procent af Bimota, hvilket blev offentliggjort til netop EICMA-udstillingen for to år siden. Slægtskabet kan ses flere steder på eksempelvis styr og instrumentering, foruden naturligvis motoren, men Bimota står stadigvæk for det meste, og eksklusive detaljer som håndmalet lak og ægte læder skiller sig ud.

Hvis du er mere til det nøgne street-look, fås også en KB4 RC (hvilket står for Race Café) uden kåbe og med bedre udsigt til mekanikken. Både den og den normale Bimota KB4 skulle være klar til bestilling via italienernes hjemmeside allerede nu, selvom prisen dog ikke fremgår - men I kan nok godt gå ud fra, at det er i "hvis du skal spørge, har du ikke råd"-kategorien.

Læs også