Af Daniel Bohnsen / 17-11-2020

Hvad end du er til leg på fast eller løst underlag, har KTM's 690-familie noget at byde på. Enduro R og SMC er deler samme elektronik, stel og motor, men Enduro-modellens store hjul, brede styr og WP XPLOR-affjedring med lang vandring gør den hårdfør i terrænet, mens SMC-modellens Supermoto-ergonomi, større bremser og WP APEX-affjedring tigger om asfaltunderholdning.

Opdateret elektronik

Til 2021 har begge modeller fået ny katalysator, der gør den 1-cylindrede motor Euro 5-godkendt på bekostning af én enkelt hestekræft og en halv newtonmeter, så den nu leverer 74 hk og 73,5 Nm. Der er installeret et nyt ABS-modul med kurvefunktion og mulighed for at justere følsomheden i flere niveauer og slå systemet helt fra på baghjulet, hvilket skulle kunne gøres lettere på farten via styret.

Begge modeller har også fået ny instrumentering med omdrejningstæller og gearindikator, en lille visuel opdatering af farver og detaljer, og så har SMC R fået opgraderet bremsesystemet, så der nu er Brembo M4.32 caliper på 320mm skive fortil. Afslutningsvis skal det nævnes, at begge KTM'er fortsat kan fås i 35 kW-versioner til A2-kørekortet.

KTM 690 Enduro R og KTM 690 SMC R forventes i Danmark fra starten af det nye år, men hvad opdateringerne gør ved den nuværende pris på 139.900 kr., vides endnu ikke.

Læs også

ktm

Ekstrem baneracer fra KTM

ktm

Ny 1390 Super Duke R: KTM topper deres topmodel

ktm

Nye KTM RC'er til A1 og A2